חברים יקרים

הקשת הדמוקרטית המזרחית הקימה בלוג זה בכוונה להפוך את השיח החברתי לשיח דינמי , חי ובועט. על כן נשמח לתגובות , ביקורות ורעיונות .

קריאה מהנה

יום שני, 11 באפריל 2011

איפה יוצאי עדות ספרד על השטרות - ישראל היום

http://www.israelhayom.co.il/site/newsletter_article.php?id=10836
רגע לפני שהממשלה אישרה את השטרות החדשים, מתח השר סילבן שלום ביקורת: "בחירת הדמויות לא מייצגת את כלל העם"

שלמה צזנה וזאב קליין


הממשלה אישרה אתמול את החלטתו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להנפיק סידרה חדשה של שטרות בישראל. מדובר בשטרות של 20, 50, 100 ו-200 שקלים.

כפי שפורסם, הדמויות שיופיעו בסידרה החדשה יהיו של רחל המשוררת על גבי שטרות של 20 שקלים, שאול טשרניחובסקי על גבי שטרות של 50 שקלים, לאה גולדברג על גבי שטרות של 100 שקלים ונתן אלתרמן על גבי שטרות של 200 שקלים, כאשר ערכם של השטרות נקבע לפי תאריך הפטירה של המשוררים. בכוונת בנק ישראל להתחיל בהנפקת הסידרה החדשה בתוך שלוש שנים.

עם זאת, אתמול נמתחה ביקורת על הדמויות שנבחרו, ובעיקר על מוצאן. "בחירת הדמויות אינה סבירה ולא מייצגת את כלל העם", אמר השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום. "לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד". השר שלום הוסיף כי הציע לנגיד הבנק "דמויות שאין ויכוח על תרומתן למורשת היהודית בתחום הרוח כמו גם בתחומים אחרים, דוגמת אבן גבירול, שבזי, יהודה הלוי ועוד".

שר המדע דניאל הרשקוביץ הצטרף לדעתו של שלום ואמר כי "אין ספק שכל הארבעה הם משוררים דגולים וראויים, אבל התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג". לדבריו, "היה ראוי שבין הארבעה יהיו גם גיבורי תרבות שאינם אשכנזים חילונים".

נציגי האוצר הסבירו כי בקביעת הדמויות הללו אימץ הנגיד את המלצותיה של ועדה ציבורית שמינה, שבחרה באישים הנמנים עם היוצרים הבולטים בתחומי השירה והספרות; אישים אשר סיפור חייהם, יצירתם ופועלם "שזור בסיפור תקומתה הלאומית של מדינת ישראל".

"אין חולק שיש יותר מארבעה מועמדים ומועמדות ראויים להנצחתם על גבי שטרי הכסף של המדינה", אמר אתמול פישר, "אולם מספר השטרות מצומצם והחוק הפקיד בידי את הסמכות והחובה להחליט בעניין. בקרב האישים אשר זכרם יונצח על גבי השטרות יש שתי נשים ושני גברים, וזאת כדי לשמור על עקרון השוויון ומתן ייצוג הולם לפועלן ולהנצחת זכרן של הנשים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את נגיד בנק ישראל על בחירת הדמויות לשטרות החדשים: "המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל בזמן החדש. בכל מעגל התחדשות נבחר אישים מקטגוריות שונות, ואני מניח שעוד נחזור לאישי המדינה", אמר נתניהו.

אין תגובות: